در قسمت اول معرفی سوالات اسپیکینگ تافل®، ۳ سوال اول بخش اسپیکینگ تافل را معرفی کردم. در این قسمت هم سوالات باقی مانده یعنی سوالات ۴ تا ۶ را معرفی می کنم.
سوال ۴ بخش Speaking:
در این سوال شما متنی راجع به یک موضوع می خوانید و در آن متن، موضوع مزبور تعریف و توضیحاتی در مورد آن داده شده است. باز شما ۴۵ تا ۵۰ ثانیه فرصت دارید متن مورد نظر را بخوانید. سپس به قسمتی از کلاس درس گوش خواهید کرد که استادی راجع به همان موضوع حرف زده ولی این بار توضیحاتش را با مثالی ارائه می دهد. اغلب سوال از شما خواهد خواست تا موضوع را با استفاده از مثال گفته شده توسط استاد توضیح دهید(البته توصیه من به شما این است که همواره به دقت به سوال گوش کنید). شما مثل سوال ۳ مدت ۳۰ ثانیه فرصت دارید فکر کنید و باید در ۶۰ ثانیه پاسخ خود را بگویید. مثال مورد نظر اغلب بسیار طولانی تر از آن است که بتوانید در ۶۰ ثانیه به همراه تعریف موضوع آن را بیان کنید و بنابراین باید مهمترین نکات ارائه شده توسط استاد را برای گفتن انتخاب کرده و از خیر بقیه نکات بگذرید.
این هم مثالی از سوال ۴ در تافل:
ابتدا متن زیر را بخوانید:
Number Sense
Number sense refers to the ability that a person has to think and work with numbers. Being able to handle numbers with competence means having to develop a strong number sense. It includes understanding number patterns, relationships between numbers, and operations involving numbers. These skills are necessary for making mathematical judgments as well as for solving complex problems. A precursor to understanding numbers and to number sense is a basic understanding of sorting objects, classifying them, putting them in order, and making comparisons. School-aged children can use language and symbols to label the number of objects that are in a set. Preschool children already have some intuition that could be considered number sense.
حال به سخنرانی یک استاد دانشگاه در این مورد گوش کنید:
همانطور که در بالا هم گفتم، شما ۳۰ ثانیه برای فکر کردن فرصت دارید و باید بتوانید در ۶۰ ثانیه موضوع (که در این مثال Number Sense می باشد) را تعریف کرده و با مثال ارائه شده توسط استاد آن را توضیح دهید.
سوال ۵ بخش Speaking:
در این سوال شما باید به مکالمه بین دو نفر گوش کرده و سپس به سوالی راجع به آن پاسخ دهید. در این سوال مکالمه همواره در مورد یک مشکل بوده و دو نفر راجع به مشکل مورد نظر راه حل هایی ارائه میکنند. سوال از شما خواهد خواست تا ضمن بیان مشکل، راه حل های ارائه شده را ذکر کرده و راه حل انتخابی خودتان را بیان کنید.
مثالی از سوال ۵ اسپیکینگ تافل را در پایین می بینید:
ابتدا به مکالمه زیر گوش کنید:
حال باید مشکل را تشریح و راه حل انتخابی خودتان را با ذکر دلیل بیان کنید.
سوال۶ بخش Speaking:
برای این سوال شما باید به سخنرانی استادی در مورد موضوعی خاص گوش کنید. در این سخنرانی اغلب استاد مزبور در به برسی گونه های مختلف یا علل مختلف یا چیزی مثل این صحبت خواهد کرد. دقت کنید که در اینجا همانند سوال ۴ شما به سخنرانی ای بیش از ۶۰ ثانیه گوش خواهید کرد و بنابراین انتظار نمی رود که در ۶۰ ثانیه بتوانید همه آنچه گفته شده را منتقل کنید.( در سوال ۴ که علاوه بر سخنرانی یک متن هم دارید، یادتان که میاید؟) در اینجا نیز کافی است اهم مطالب گفته شده را جوری انتخاب کنید که در مدت زمان ۶۰ ثانیه بتوانید گفته و جمع بندی کنید.
در پایان هم مثالی از سوال ۶ بخش اسپیکینگ تافل:
ابتدا به سخنرانی زیر گوش کنید:
سپس باید به سوالی که پخش می شود پاسخ دهید. با توضیحاتی که در بالا دادم احتمالاً می توانید حدس بزنید سوال چه خواهد خواست.
چند نکته:
احتمال بسیار زیادی وجود دارد که برخی دیگر از داوطلبان در کنار شما قبل از شما به قسمت Speaking برسند و هنگامی که شما می خواهید حرف بزنید در اطرافتان سر و صدا وجود داشته باشد. بنابراین به صحبت کردن و تمرکز در محیط غیر ساکت عادت کنید. همچنین سعی کنید با صدایی شفاف و رسا حرف بزنید، نه آنقدر آرام که صدایتان ضبط نشود و نه آنقدر بلند که باعث آزار سایر داوطلبان شوید!
اگر به مصاحبه یک فرد انگلیسی زبان هم دقت کنید احتمالاً می توانید ایراد هایی از حرف زدن او بگیرید. بنابراین در صورتی که در آزمون اشتباهی مرتکب شدید اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و همچنان با آرامش تمام کار خود را ادامه دهید. شفاف و شمرده حرف زدن یکی از فاکتورهای مهمی است که نقش تعیین کننده ای در نمره اسپیکینگ شما دارد.
از طرف دیگر بسیاری از زبان آموزان قبل از آزمون کلماتی را برای خود جمع آوری می کنند تا در خلال آزمون از آنها استفاده کنند. این خوب است، بخصوص در مورد کلماتی که روند حرف زدن شما را مشخص می کنند( کلماتی چون moreover، thus، for example و غیره). اما یادتان باشد، باید قبل از آزمون آنقدر از این کلمات استفاده کنید که بدون فکر کردن(!) بتوانید آن ها را بکار ببرید. در شرایط استرس کارآیی حافظه شما متناسب با مقدار استرس کاهش می یابد و مقدار نسبتاً کم استرس در آزمون برابر است با ناتوانی در بازیابی آن کلمات.
آخرین نکته ای که مایلم در اینجا یادآور شوم مدیریت زمان است. فرض کنید در سوال ۳ از آزمون اسپیکینگ تافل هستید و همانطور که گفتم ۶۰ ثانیه برای پاسخدهی زمان دارید. به نظرتان چه زمان پاسختان تمام شود بهتر است؟ ۳۰ ثانیه؟ ۴۵ ثانیه؟ یا ۶۰ ثانیه؟ اگر خیلی زودتر از زمان داده شد پاسخ خود را تمام کنید(مثلاً در مدت ۳۰ ثانیه) ضرر کرده اید. چون شما هنوز ۳۰ ثانیه زمان داشتید تا توانایی های خودتان را به رخ آقای ETS بکشید و در عوض در این ۳۰ ثانیه سکوت و نویز محیط ضبط شده است! با توجه به حجم مطالبی که انتظار می رود شما راجع به آن حرف بزنید، پاسخ ۳۰ ثانیه ای به احتمال بسیار بالا (نمی خواهم آمار بدهم، اما این بسیار بالا واقعا بسیار بالاست، شما ۹۹٫۹۹ درصد در نظر بگیرید!) ناقص خواهد بود. همچنین برنامه ریزی برای اتمام در تقریباً ۶۰ ثانیه هم ریسکش بسیار بالاست و اگر به هر دلیلی نتوانید قبل از اتمام ثانیه ۶۰ ام حرفتان را جمع کنید پاسختان نیمه کاره ضبط می گردد. پس باید تمرین کنید در ۵ الی ۱۰ ثانیه مانده پاسختان را تمام کنید. البته عباراتی وجود دارند که می توانید برای پر کردن ۵ ثانیه استفاده کنید و تا حد امکان از زمان مانده خود بکاهید. نگذارید وقتتان در هنگام بیان مطالب اصلی تمام شود.
این دومین و آخرین قسمت از معرفی اسپیکینگ تافل بود. امیدوارم توانسته باشم دید خوبی از این بخش از آزمون تافل به شما داده باشم.