slide ad
ad

About the author

سجاد قائمی نژاد

من کارشناس ارشد مهندسی مخابرات هستم و بیش از 9 سال است که بصورت حرفه ای زبان انگلیسی و آزمون های TOEFL ، IELTS و GRE تدریس می کنم. در حال حاضر کلاس های من فقط بصورت آنلاین و با نرم افزار اسکایپ (نرم افزار های کمکی oovoo و imo) برگزار می شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد دوره های زبان انگلیسی من می توانید از فهرست بالا به کلاس زبان انگلیسی مراجعه کنید.

Related Articles

21 Comments

  1. 1

    morteza1394

    سلام
    ممنون نوشته مفیدی بود،ولی جزییات اصلی وفرعی کدامند؟ ایا تو ازمون تافل از نام مکانها یازمانها سوال پرسیده می شود؟

    Reply
    1. 1.1

      سجاد قائمی نژاد

      سلام.
      ممنون.
      میخواستم درمورد جزئیات اصلی و فرعی هم توضیح بدم و مثال بزنم، اما دیگه مطلب خیلی طولانی میشد.ولی در آینده حتما به این موضوع هم می پردازم. درمورد مکان و زمانها هم بله سوال میتونه درمورد اینها هم بپرسه. دلیلی نداره نپرسه!

      Reply
  2. 2

    ramin

    خیلی مفید بود
    ممنون

    Reply
  3. 3

    Mohammad

    سلام
    ممنون از مقاله جالب و مفیدتون…

    Reply
    1. 3.1

      سجاد قائمی نژاد

      ممنون از شما که خوندید و نظرتون رو نوشتید.

      Reply
  4. 4

    شهاب

    با سلام. خیلی ممنون از مطلب خوبتون. فقط یه سوال داشتم: همه اساتید تاکید میکنند که حتما نوت برداری انجام بشه. ولی من بدون نوت برداری خیلی راحت تر میتونم تمرکز کنم و ساختار و جزئیات را به خاطر بسپرم. به عنوان مثال در ازمون های tpo بدون نت برداری راحت همه چی حفظم میشه و ماکزیمم ۱ تا ۳ سوال رو غلط میزنم ولی با نوت برداری به ۷ تا ۸ غلط میرسه. دوستانی هم داشتم که با این روش در تافل اصلی موفق بودند. به نظر شما معایب این روش چیه؟ که اگر راهم اشتباهه از همین الان نوت برداری رو تمرین کنم.

    Reply
    1. 4.1

      سجاد قائمی نژاد

      سلام.
      ممنون از شما مطلب رو خوندید و نظرتون رو نوشتید.
      اگر فکر می کنید بازده پاسخ دادن شما به سوال های لیسنینگ واقعاً همونطورهست که گفتید،یعنی در ۵ تست مختلف TPO اینطوریه،شما نت بر ندار. اما، تجربهنشون داده حفظ کردن اعداد و ترتیب اتفاق ها در عمل در یک لیسنینگ ۳ یا ۴ دقیقه ای سخته. خیلی هم سخته. استرس و فضای امتحان هم که بیاد دیگه سخت تر هم میشه. مثلاً شما این سناریو رو در نظر بگیر:
      پرونده های قضایی معروف آمریکا در قرن بیستم: ۶پرونده به همراه این مشخصه ها:
      – ماه و سال پرونده ها
      -موضوع هر پرونده
      – دلیل مهم بودن هر کدوم
      – نتیجه هر پرونده
      این اطلاعات رو بزار کنار دلیل اینکه دارن این پرونده ها رو توی این جلسه بررسی می کنن و …

      این فقط یک مثال بود. اما به نظر من حفظ کردن این اطلاعات توی امتحان (دقت کنید شما ۶ تا Listening خواهید داشت در بخش Listening آزمون تافل iBT) کار سختی هست و به راحتی ممکنه اعداد و تاریخ ها وجزئیات مهم رو از دست بدید.
      در بخش Writing و Speaking آزمون تافل iBT هم همینطوره. هر چند در این بخش ها (مخصوصا بخش اسپیکینگ) به خاطرکوتاه بودن لیسنینگ ها تاثیر نت برداری کمرنگ تر هست.
      من توصیه می کنم حتما روی مهارت نت برداری تمرین کنید. شاید نت هایی که برمی دارید مناسب نیستن که باعث میشه نتونید نتیجه ای روکه بدون نت برداری میگیرید رو بگیرید.

      Reply
  5. 5

    سميرا شكاري

    آقای قائمی نژاد عزیز، خیلی متشکرم به خاطر مطالب بسیار اموزنده و تلاش های بی منتتون که برای ما انجام میدین.
    خسته نباشید

    Reply
    1. 5.1

      سجاد قائمی نژاد

      خواهش میکنم.
      خوشحالم که براتون مفید بوده.

      Reply
  6. 6

    M

    سلام. ؛من دانشجو دانشجوی پزشکی سال ۳ هستم و نزدیک به ۲ سال است که زبان میخوانم و در حال حاضر کتاب تاپ ناچ b2 هستم میخواستم ببینم چون هدف اصلی من گرفتن مدرک ایلتس با نمره بالا برای پذیرش دانشگاه است چقدر دیگر باید ادامه دهم خواهشمندم راهنمایی فرمایید

    Reply
    1. 6.1

      سجاد قائمی نژاد

      سلام.
      شما از همین الان هم میتونید توی دوره آیلتس شرکت کنید و مستقیما برای اون هدف آماده بشید. البته گفتن اینکه شما چقدر زمان نیاز دارید تا به نمره بالا در آیلتس برسید، با توجه به کتابی که الان دارید میخونید، کمی سخته. چون نه نمرتون مشخصه و نه سطح زبان رو میشه دقیقا از روی کتابی که دارید میخونید تشخیص داد. در صورتی که تمایل داشته باشید می تونید توی یه مصاحبه آنلاین رایگان شرکت کنید تا من با دید بهتری نسبت به سطحتون نظر بدم. کافیه من رو در اسکایپ پیدا کنید: آیدی اسکایپ من: sajjad.ghaeminejad

      Reply
  7. 7

    سپیده

    سلام واقعا ممنون که دانشتونو در اختیار همگان میذارید.واقعا سپاسگزارم

    Reply
    1. 7.1

      سجاد قائمی نژاد

      سلام.
      خواهش می کنم.
      ممنون که نظرتون رو گفتید.

      Reply
  8. 8

    ابوالفضل

    با عرض سلام و تشکر از مطلالب بسیار مفیدی که در اختیار زبان آموزان قرار دادید. یک نکته ای رو که به خود من شخصا خیلی کمک کرد در آزمون هام و تمرین هام این بود که شما قبل اینکه کلا لیسنینگ شروع بشه نمره ای که میخواید (‌با اشتها باشید اصطلاحا)‌رو بالای صفحه بنویسید قبل اینکه نت برداری کنید.. به نظرم نت برداری اصلا سخت نیست فقط تمرکز زیاد میخواد .. من خودم سطح زبانم در حد متوسط بود روزی که ازمایشی دادم ۵۷ شدم (‌با لیسنینگ ۱۱) بعد ۲ ماه تمرین دیگه زیر ۲۶ نمیزدم.. یادتون باشه توی هرکاری فقط تمرین تمرین تمرین تمرین تمرین تمرین تمرین و تمرین بهتون کمک میکنه .. آرزوی موفقیت برای همه ی جوانان عزیز ایران دارم

    Reply
    1. 8.1

      سجاد قائمی نژاد

      سلام ابوالفضل عزیز،
      خواهش می کنم.
      من هم برای شما آرزوی موفقیت می کنم.

      Reply
  9. 9

    majid1985

    با تشکر از مقاله مفید و کاربردیتون..
    اما من یک مشکل بزرگ دارم و اونم اینکه نت برداریم خیلی ضعیفه . گاهی اوقات من کلمات بیخود و اضافی می نویسم و اصلا موضوع اصلی رو گم می کنم.. الان سطح نمره لیسنیگ من ۱۱ هست تو یک ازمون که دادم می خوام سطح لیسنینگم بالا بیاد چه کار میشه کرد؟
    با سپاس از لطفتون

    Reply
    1. 9.1

      سجاد قائمی نژاد

      سلام.
      با توجه به سطح لیسنینگ فعلی شما پیشنهاد میکنم از کتاب های Tactics for Listening شروع کنید. بعد از اینکه کار با این کتاب ها تموم شد یه ستست بگیرید و بفرمایید چطور هست وضعیت شما تا راهنماییتون کنم.

      Reply
      1. 9.1.1

        majid1985

        سپاس گزارم از راهنمایی و پاسخگوییتون
        من تقریبا دوره contemporary Topic رو تا سطح ۲ تموم کردم و نصف سطح سوم هم تموم کردم. تمام تاپیکهاش آکادمیک هستند و متوجه می شوم اما گاهی کل سوالاتش نمی تونم جواب بدم. مشکل اصلی من نت برداری هست که حواسم رو پرت می کنه. آیا Tactics for Listening رو باید بخونم بازم.. ممنون

        Reply
        1. 9.1.1.1

          سجاد قائمی نژاد

          من بهتون توصیه می کنم اگر قصد دارید نت برداریتون رو قوی کنید همون Tactics رو بگیرید و از سطح اولش شروع کنید به نت برداری. با توجه به اینکه کم کم سطحش میره بالاتر، شما هم می تونید خودتون رو تقویت کنید و سرعت نت برداریتون رو بالا ببرید. البته دقت کنید توی یه آزمونی مثل تافل شما نیازی نیست از هر چیزی که می شنوید نت برداری کنید.

  10. 10

    حبیب

    با سلام و عرض خسته نباشد
    مطلبتون عالی بود ولی ای کاش یه ویدیو از نوت برداری خودتون و نحوه ی انجام این کار میذاشتید.
    بازم ممنون

    Reply

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق این سایت متعلق به سجاد قائمی نژاد می‌باشد. کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب ای اس ال ایران تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است. TOEFL(®) and GRE (®) are registered trademarks of ETS. This website is not endorsed or approved by ETS.