در فرایند گرفتن پذیرش تحصیلی، نوشتن SOP فرصتی است برای اینکه دانشگاه را راضی کنید شما کاندیدای خوبی برای بورس، پوزیشن، … مدنظرتان هستید.

SOP چیست؟

نوشتن SOP

SOP یا Statement of Purpose که به زبان فارسی بیانیه هدف هم ترجمه شده است شاید سخت ترین چیزی باشد که یک دانشجو در طی تحصیلات خود باید بنویسد. بطور خلاصه SOP باید نشاندهنده توانایی ها، تجربیات و انگیزه شما از تحصیل در رشته مد نظرتان باشد. SOP در برخی دانشگاه ها اسم های متفاوتی دارد که برخی از متداول ترین آنها عبارتند از:

  • Statement  of intention
  • Statement  of intention
  • Letter of intent

اهمیت نوشتن SOP

الزام دانشگاه:

برای اپلای برای تحصیل در مقاطع بالاتر از لیسانس، نوشتن SOP اهمیت بسیار زیادی دارد. از آنجاییکه تحصیل در سطوح فوق لیسانس و دکتری تمرکز، انگیزه و اراده ویژه ای می طلبد، کمیته پذیرش دانشگاه به دقت SOP متقاضیان را مطالعه می کند تا مطمئن شود دانشجوی متقاضی، ویژگی های لازم برای ادامه تحصیل در مقطع مدنظرش را دارد. پس نیازی به تاکید نیست که SOP نقشی حیاتی در فرایند اخذ پذیرش و بورس تحصیلی ایفا می کند. برای اینکه موضوع کمی برایتان روشن تر شود، بگذارید مثالی بزنم. دانشگاه UCLA یکی از دانشگاه های برتر آمریکا می باشد. در بخش پذیرش این دانشگاه، در قسمتی که اطلاعات و فرم های تکمیلی مورد نیاز برای اقدام جهت اخذ پذیرش معرفی شده اند (در این صفحه)، در مورد نوشتن SOP چنین جمله ای آمده است:

The statement of purpose is very important and is carefully considered in the selection process. Be concise and specific.

عبارات قرمز در بالا  به وضوح گویای اهمیت نوشتن SOP هستند. در این جمله به وضوح بیان شده است که نوشتن SOP فوق العاده مهم بوده و در فرایند انتخاب (دانشجویان)، SOP های نوشته شده به دقت بررسی می شوند. عبارت Be concise and specific فرق یک SOP قوی و یک SOP ضعیف را مشخص می کند.

پوشش نقاط ضعف رزومه

نوشتن SOP می تواند ضعف های موجود در رزومه شما را تا حد زیادی بپوشاند. مثلاً اگر معدل شما در لیسانس پایین باشد، می توانید با نگارش یک SOP قوی در مورد این ضعف توضیح داده و آن را توجیه کنید. متاسفانه خیلی از دانشجویان ایرانی از داستان های کلیشه ای برای پوشاندن این ضعف ها استفاده می کنند و این بجای توجیه مساله، خودش دلیلی می شود برای reject شدنشان. فکر می کنید چند نفر هر ساله برای توجیه نمره های پایین خود از دلایلی چون “مشکل روحی” یا ” مشکل مالی” استفاده می کنند؟!! پس، نوشتن SOP خوب یعنی شانس دوباره برای جبران خیلی از ضعف ها.

تاکید بر نقاط قوت

همانطور که نوشتن SOP این شانس را به شما می دهد تا ضعف های رزومه تان را توجیه کنید، یک SOP خوب می تواند (و باید) روی نقاط قوت شما تاکید کند. البته این کار باید با ظرافت انجام شود. چند وقت پیش یکی از دانشجویان SOP خود را برای اصلاح به من ایمیل کرد و در جایی جمله ای نوشته بود که ترجمه فارسی اش می شد:

من کارم درسته! یعنی بهتر از من امکان نداره بتونی پیدا کنی!

در نوشتن SOP نباید اینقدر مستقیم از خودتان تعریف کنید. این کار فقط باعث کم ارزش شدن حرفتان می شود. بلکه باید جملات و موضوعات SOP را جوری کنار هم قرار دهید که خواننده (کمیته پذیرش) بطور غیر مستقیم به این نتیجه برسد و با خود بگوید:

این کارش درسته ها! امکان نداره امسال بهتر از این پیدا کنم!

وضعیت دانشجویان ایرانی در SOP چطور است؟

جمله ای در مورد SOP دانشجویان ایرانی بین خود دانشجویانی که قصد گرفتن پذیرش و فاند دارند مشهور است که می تواند پاسخ این سوال را بدهد:

SOP دانشجویان ایرانی در بهترین حالت، فقط به ضررشان تمام نمی شود!

من هم کاملاً با این جمله موافقم. دلیلش هم خیلی ساده است. دانشجویان ایرانی چندان SOP راجدی نمی گیرند و به آن بها نمی دهند و تنها زمانی که خیلی دیر شده و هزینه و زمان از دستشان رفته به این نکته پی می برند که چقدر SOP ضعیف در عدم موفقیتشان تاثیر گذار بوده است. بسیاری از دانشجویان ایرانی صرفاً از اینترنت نمونه ای را کپی می کنند و نام خود را روی آن قرار می دهند و فکر می کنند همین جواب می دهد. در حالی که این طرز تفکر کاملاً اشتباه است و برایشان گران تمام خواهد شد. فکر می کنید چک کردن این موضوع برای کمیته پذیرش چقدر طول می کشد؟ بله، موتور جستجوگری مثل گوگل کپی بودن متن SOP شما را در کسری از ثانیه محرز می کند.

از طرف دیگر، بخاطر همین جدی نگرفتن SOP، متاسفانه اغلب از ظرفیت آن برای پوشش نقاط ضعف و پر رنگ کردن نقاط قوت استفاده نمی شود. مشکل از جایی شروع می شود که رقبای شما برای پوزیشن یا فاند مدنظرتان از این ظرفیت به خوبی استفاده می کنند و این شانس شما را در گرفتن پذیرش و فاند به شدت پایین می آورد.

مشابه همین سوء تفاهم در مورد آزمون GRE هم وجود دارد. خیلی از دانشجویان که قصد دارند از دانشگاه های آمریکا پذیرش بگیرند میزان تاثیر آزمون GRE را در گرفتن پذیرش (و البته فاند) درک نمی کنند. خیلی ها صرفاً به بخش کوآنت آزمون بسنده می کنند و سعی می کنند مینیمم های تعیین شده توسط دانشگاه را برآورده کنند. از آنجایی که رقبای آنها (مثلاً دانشجویان هندی و چینی) خیلی فراتر از مینیمم های دانشگاه عمل می کنند، نتیجه فاجعه بار خواهد بود. عمق این فاجعه در دانشگاه های رنک بالا که بسیار رقابتی تر هستند خیلی بیشتر است. بسیاری از دانشجویان ایرانی خیلی دیر و بعد از اقدام برای پذیرش و ریجکت شدن به این اهمیت پی می برند که این با قیمت فعلی دلار یعنی مقدار زیادی پول صرف شده برای پذیرش به هدر رفته است.

کمیته پذیرش در SOP دانشجویان به دنبال چیست؟

دانشگاه های مختلف فرمت های متفاوتی برای SOP متقاضیانشان در نظر می گیرند و شما باید مطمئن شوید در SOP خود به مواردی که دانشگاه از شما خواسته پرداخته اید. برخی از آیتم هایی که تقریباً همه دانشگاه ها از شما خواهند خواست عبارتند از:

  • قصد دارید در مقطع مورد نظرتان در چه زمینه ای تحصیل کنید؟
  • چرا می خواهید در آن زمینه خاص تحصیل کنید؟
  • تجربه تان در آن زمینه خاص چیست؟
  • برنامه تان برای بعد از فارغ التحصیلی چیست؟
  • چرا این دانشگاه را انتخاب کردید؟

کمیته پذیرش به دنبال متقاضیانی خواهد بود که تحصیلات و تحقیقات مرتبط با زمینه تحصیلی مدنظرش داشته باشند. وظیفه SOP این است که پیش زمینه تحقیقاتی و تحصیلی شما را بطور شفاف تشریح کرده و هنرمندانه آن را به حوزه ای که قصد دارید در آن ادامه تحصیل دهید مرتبط کند. SOP شما باید کمیته پذیرش را مجاب کند شما دانشجویی سخت کوش هستید و هراسی از ساعت های طولانی تحقیق و مطالعه ندارید.

اشتباهات رایج در نگارش SOP:

نگارش SOP برای مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر (که به graduate Program موسومند) با چیزی که برای مقاطع پایین تر مثل کالج می نویسید کاملاً متفاوت است. برای یک کالج شاید شما راجع به فعالیت های ورزشی تان حرف بزنید، اما در SOP مقاطع بالاتر دیگر این موارد اهمیت ندارند و در عوض باید روی مهارت ها و فعالیت هایی تمرکز و تاکید کنید که نشان دهنده توانایی و آمادگی شما برای شرکت در یک دوره تحصیلی در سطح فوق لیسانس یا دکتری باشد. کمیته پذیرش به دنبال افرادی هستند که علاوه بر تمایل، آمادگی کافی برای کار تحقیقاتی عمیق و طولانی روی موضوعی خاص را داشته باشند. از این رو موضوعاتی که در نوشتن SOP باید به آنها اشاره شده و روی آن ها مانور داده شود باید به دقت و زیرکی انتخاب شوند.

یکی دیگر از اشتباهات رایجی که بسیاری از دانشجویان مرتکب می شوند و شانس اخذ پذیرش و بورس تحصیلی شان را از بین می برد، استفاده از SOP های آماده موجود در اینترنت است. SOP های آماده که به اصطلاح تمپلیت (Template) نام دارند به هیچ وجه بیانگر توانایی های خاص شما نیستند و برای رشته و دانشگاه خاص مدنظر شما طراحی نشده اند. همچنین در طول سال ها دانشجویان بسیاری دقیقاً از همان تمپلیت ها استفاده کرده اند. این یعنی نه تنها SOP به طوری که باید نشاندهنده فعالیت ها و توانایی های شما نیست، تکراری بودنش باعث خواهد شد حرفهایی که در آن زده شده بی اعتبار به نظر برسد. این تکراری بودن ، همانطور که در بالا هم توضیح دادم، با یک سرچ ساده در گوگل مشخص می شود. پس یادتان باشد: SOP تکراری و کلی هرگز شما را به جایی که باید برسید نخواهد رساند.

گنگ نویسی یکی دیگر اشتباهاتی است که در SOP های ضعیف بسیار دیده می شود. کمیته پذیرش می خواهد بداند شما دقیقاً چه کار کرده اید و برنامه تان برای آینده دقیقاً چیست. بنابراین استفاده از عباراتی مثل “من خیلی از این گرایش خوشم می آید” بدون توضیحات متناسب و شفاف سازی بجا، به شدت از قدرت SOP شما خواهد کاست. یا مثلاً :

من همیشه می خواستم فلان کار را انجام بدهم.

عبارت فوق بدون اینکه بطور دقیق و حرفه ای در ادامه متن به اصطلاح ساپورت شود، تاثیر مخربی روی SOP خواهد داشت.

چرا استفاده از خدمات نوشتن SOP در ای اس ال ایران؟

در طول سال ها تجربه موفق نوشتن SOP برای بسیاری از دانشجو های ایرانی، تمام سعی من این بوده که SOP دانشجویانم را به یک نقطه قوت در آیتم های اخذ پذیرش آنها تبدیل کنم. در طول بیش از ۶ سال نوشتن SOP های حرفه ای، دقیق و اصولی، خوشبختانه تعداد بسیار زیادی از دانشجویان من توانسته اند از دانشگاه های مختلف در سراسر جهان پذیرش و فاند بگیرند و بازخوردی که پس از اخذ پذیرش از بسیاری از آنها گرفته ام تایید کننده تاثیر شگرف SOP نوشته شده در موفقیت در مسیر اخذ پذیرش آنها بوده است. یادتان باشد، به هیچ وجه SOP تنها عامل تعیین کننده در گرفتن پذیرش و بورس تحصیلی نیست، اما همانطور که در جمله نقل شده از وبسایت دانشگاه UCLA دیدید، بدون شک یکی از آیتم های حیاتی و سرنوشت ساز آن می باشد.

شما ممکن است در رزومه خود نقاط ضعفی از جمله معدل پایین داشته باشید و در SOP نوشته شده توسط ما این نقاط ضعف به خوبی تشریح و توجیه می شوند.

درمورد نقاط قوت چطور؟ به جواب این سوال فکر کنید:

من کلی نقاط قوت توی رزومه خودم دارم، اما به اندازه کافی بزرگ و پررنگ شدن؟

خوب، در SOP که ما برای شما می نویسیم مطمئن می شویم جواب این سوال سه کلمه باشد: بله! خیلی خوب!

هزینه نوشتن SOP:

با توجه به مقطعی که برای آن اقدام می کنید، هزینه SOP متفاوت خواهد بود. در نوشتن SOP دو طرح عادی و فوری وجود دارد که جزئیات زمانی و هزینه آنها در پایین آمده است. نصف هزینه نوشتن SOP از قبل و مابقی آن در هنگام تحویل SOP دریافت می گردد.  پس از اتمام کار، لینکی به شما داده خواهد شد که از طریق آن می توانید SOP خود را در سه فرمت doc، txt و pdf دانلود کنید. تمامی SOP های نوشته شده در ای اس ال ایران دارای ۲ ویرایش رایگان و  ۳۰ دقیقه مشاوره تلفنی یا Skype رایگان می باشند. بنابراین حتی پس از تحویل کار، در صورتی که بخواهید موضوعی را به SOP خود اضافه کنید، این تغییرات بصورت رایگان برایتان انجام خواهد شد.

نوشتن SOP برای مقطع فوق لیسانس

عادی :  تحویل در ۱۴ روز کاری – ویرایش نامحدود و ۳۰ دقیقه مشاوره تلفنی رایگان پس از تحویل – ۵۵۰ هزار تومان
فوری: تحویل در ۷ روز کاری -ویرایش نامحدود  و ۳۰ دقیقه مشاوره تلفنی رایگان پس از تحویل ۷۵۰  هزار تومان

نوشتن SOP برای مقطع دکتری

عادی :  تحویل در ۱۴ روز کاری -ویرایش نامحدود و ۳۰ دقیقه مشاوره تلفنی رایگان پس از تحویل – ۷۵۰ هزار تومان
فوری: تحویل در ۷ روز کاری -ویرایش نامحدود و ۳۰ دقیقه مشاوره تلفنی رایگان پس از تحویل۹۵۰ هزار تومان

فرایند سفارش SOP آنلاین:

۱- ابتدا در سایت عضو شوید. ( برای اعمال تخفیف های بعدی و سایر مزایا، خرید شما از طریق نام کاربریتان در سایت ثبت می شود.)

۲- طرح متناسب با زمانبندی خودتان (عادی یا فوری) را انتخاب کنید.

۳- سپس نصف هزینه نوشتن SOP را بعنوان پیش پرداخت  بطور آفلاین به شماره کارت زیر واریز کنید:

بانک ملت  ◊ شماره کارت : ۶۱۰۴۳۳۷۹۶۹۶۹۱۶۱۵

بانک ملی ◊ شماره کارت : ۶۰۳۷۹۹۱۴۵۰۲۴۰۶۵۴

به نام : سجاد قائمی نژاد

۴- واریز مبلغ را از طریق ارسال SMS به شماره ۰۹۱۱۲۴۴۹۳۲۷ (یا تماس تلفنی) اعلام کنید. در SMS خود آدرس ایمیل و نوع SOP درخواستی (از لحاظ نوع طرح و مقطع تحصیلی) خودتان را ذکر کنید. همچنین می توانید از صفحه تماس با ما اطلاعات خود را ارسال نمایید.

۵- در کمتر از یک روز کاری، فرم اطلاعات لازم برای SOP از طریق ایمیل برایتان ارسال شده و شما پس از تکمیل آن را از طریق ایمیل برای ما می فرستید. (ارسال فرم از طریق SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.)

۶- نوشتن SOP آغاز شده و در مدت تعیین شده تکمیل می گردد.

۷- در پایان لینکی برای دانلود SOP برایتان ارسال می شود که پس از پرداخت نیمه باقی مانده هزینه، بطور اتوماتیک SOP برایتان ارسال می شود.

۸- در صورتی که سوالی در مورد SOP داشته باشید یا بخواهید موضوعی با آن اضافه شود، می توانید از مشاوره و راهنمایی رایگان در نظر گرفته شده (۳۰ دقیقه مشاوره تلفنی یا Skype رایگان) استفاده کنید.

چند نکته:

  1. نوشتن SOP برای یک دانشگاه خاص انجام شده و در صورتی که شما بخواهید یک SOP را برای چندین دانشگاه مختلف بفرستید، هزینه آماده سازی SOP برای دانشگاه های بعدی فقط ۱۰ درصد هزینه اولیه خواهد بود. پس، اگر مثلاً شما SOP کاملاً اختصاصی برای ۴ دانشگاه (برای مقطع فوق لیسانس) سفارش دهید و طرح عادی را انتخاب کنید، برای اولین SOP مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای سه SOP باقی مانده جمعاً ۱۲۰ هزار تومان پرداخت می کنید که در کل برای چهار SOP در طرح عادی می شود ۵۲۰هزار تومان.
  2. در صورتی که درخواست نوشتن SOP در کمتر از ۷ روز کاری را داشته باشید، هزینه آن متناسب با تعداد روزها افزایش خواهد یافت.
  3. هزینه بررسی و ویرایش SOP نوشته شده توسط شما می تواند از ۲۰ تا ۴۰ درصد هزینه نوشتن SOP باشد. البته این به شرطی است که SOP نوشته شده شما حداقل های یک SOP (از نظر گرامری و ساختار کلی SOP) را دارا باشد.
  4. دانشجویانی که در کلاس های من شرکت کرده باشند از تخفیف برخوردار خواهند بود.

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به سجاد قائمی نژاد می‌باشد. کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب ای اس ال ایران تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.