slide ad
ad

About the author

سجاد قائمی نژاد

من کارشناس ارشد مهندسی مخابرات هستم و بیش از 9 سال است که بصورت حرفه ای زبان انگلیسی و آزمون های TOEFL ، IELTS و GRE تدریس می کنم. در حال حاضر کلاس های من فقط بصورت آنلاین و با نرم افزار اسکایپ (نرم افزار های کمکی oovoo و imo) برگزار می شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد دوره های زبان انگلیسی من می توانید از فهرست بالا به کلاس زبان انگلیسی مراجعه کنید.

Related Articles

10 Comments

  1. 1

    حامد

    با سلام و تشکر از شما. سوالی داشتم. به تازگی یک نرم افزار آموزش زبان به نام Effortless English به دستم رسیده . شیوه کار این نرم افزار بسیار شبیه به نکاتیست که شما فرمودید.اینکه باید زبان رو مثل یک ک.دک آموخت. به این صورت که هر شطح شامل چند درس میشود . هر کدوم از این درس ها بصورت صوتی خونده میشه و پس از اون سوالاتی به زبان انگلیسی راجع به متن خوانده شده پرسیده میشه و ما هم تا چند ثانیه فرصت جواب به این سوالات به انگلیسی داریم . تاکید نرم افزار بر اینه که اینکار باید هر روز حداقل دو بار انجام بشه و حتی الامکان وقفه ای پیش نیاد.
    میخواستم نظر شما رو درباره این نرم افزار و شیوه درسی اون بدونم.ضمنا به خاطر طولانی شدن متن عذر میخوام

    Reply
    1. 1.1

      سجاد قائمی نژاد

      سلام.
      ممنون از کامنت شما. این که طولانی نبود!
      ببینید، مجموعه هایی مثل effortless برای کار روی زبان محاوره ای خیلی خوبن. البته من باید یه نکته ای رو اشاره کنم، این مجموعه و مجموعه هایی از این دست، مثلا مجموعه Real English که فکر می کنم ۵ سال قبل منتشر شده بود از یک سری قاعده یادگیری زبان پیروی می کنن. تکرار یکی از این قواعده.
      برای یادگیری عمیق شما نیاز به تکرار داری،اما چجور تکراری؟ تکرار یه چیز برای مدت طولانی و بعد رفتن روی یه مطلب جدید و تکرار اون برای مدت معین و ادامه دادن این زنجیره؟ یا کار روی مقدار بیشتری مطلب و تکرار اون برای مدتی معین؟ برای اینکه منظورم واضح بشه بزار یه مثال بزنم:
      یه فیلم رو در نظر بگیر:
      ۱٫ دیدن ۵ دقیقه از فیلم و تکرار همون ۵ دقیقه به تعداد ۱۰ بار و بعد رفتن سراغ ۵ دقیقه بعدی و تکرار همین کار.
      ۲٫ دیدن ۳۰ دقیقه و تکرار اون به تعداد ۱۰ بار و رفتن سراغ ۱۰ دقیقه بعدی.
      ۳٫ دیدن کل ۱۲۰ دقیقه فیلم و تکرار اون.
      ۴٫ دیدن ۵ تا فیلم و تکرار هر ۵ تا.
      ۵٫ می تونی حدس بزنی چی می خوام بگم!

      خب، اغلب ایرادی که این مجموعه ها دارن اینه که روش ۱ رو کار می کنن و خوب اگر شما سطح زبانتون حتی Intermediate هم باشه این روش بهینه نیست. هرچه زبان شما قوی تر باشه باید به سمت روس های ۲ به بعد بردید. بنابراین در کار روی این مجموعه ها باید روی حجمی که می خونید و تکرار می کنید دقت کنید.
      یکی از ایرادهایی که من شخصاً به مجموعه مد نظر شما می گیرم مخالفتش با گرامره. اینجا جای توضیح دادنش نیست، اما اگر دارید روی این مجموعه کار می کنید، سعی کنید از کتاب های گرامر مناسب استفاده کنید. با این کار بازه شما خیلی بیشتر میشه.

      مورد دیگری که بهتره در کنار چنین مجموعه هایی کار کنید، کار روی دامنه لغات غیر محاوره ای هست. البته این بستگی به هدف شما از یادگیری زبان خواهد داشت. مثلاً اگر قصد داری فقط زبان محاوره ای رو یاد بگیری نیاز چندانی به کار روی دامنه لغات نیست. نیاز چندانی نیست، نه اینکه نیاز نباشه!

      در پایان، مجموعه Effortless فقط اسمش Effortless هست و اگر شما دبستان رو گذرونده باشید، دیگه احتمالاً یادگیری Effortless یک زبان خارجی برای شما مقدور نیست. همونطور که در بالا گفتم، این مجموعه ها بر پایه تکرار استوارند و باید زمان و انرژی کافی بزارید. البته یادگیری زبان به هر روشی نیاز به زمان و تکرار و انرژی داره، فقط منظورم اینه که صرفاض چون اسم مجموعه effortless هست، فکر نکنید بدون زحمت قراره زبان یادبگیرید.
      اگر سوال دیگری مرتبط با زبان انگلیسی داری، می تونی اونها رو هم در پرسشکده مطرح کنی و من خیلی خوشحال می شم جواب بدم. نگران طولانی شدنش هم نباش. سوال و جواب سایر کاربران رو هم میتونی در اینجا بخونی.

      Reply
  2. 2

    نسيم

    سلام
    من برای مهاجرت باید آیلتس ٨ جنرال داشته باشم ، راستش به صورت جدی کلاس زبان نرفتم اما تقریبا دایره لغات خوبی دارم ،
    و هر روز سعی کردم تا حدودی انگلیسی بخونم ، از این ماه قصد دارم کلاس ثبت نام کنم ، به نظر شما مدت یک سال اگه من تلاش داشته باشم ، نمره آیلتس چند میشه گرفت ؟
    ممنون بابت وب سایت عالی شما ..

    Reply
    1. 2.1

      سجاد قائمی نژاد

      سلام.
      توی یک سال گرفته نمره ۸ در آیلتس جنرال کاملاً دست یافتنی هست، مخصوصا اگر سطح زبانتون کمی بهتر از پایه باشه. اگر به خوبی و با یک برنامه منسجم بخونید حتماً می تونید نمره بسیار خوبی در آزمون بگیرید.
      موفق باشید.

      Reply
  3. 3

    علی

    سلام خسته نباشین ببخشید مزاحم شدم
    من میخوام تازه زبان یاد بگیرم ولی چون سرکار میرم نمیتونم کلاس برم میخواستم ببینم فیلم یا کتابی برای اموزش هست معرفی کنین ممنون

    Reply
    1. 3.1

      سجاد قائمی نژاد

      سلام. می تونید از کتاب های سری TOP Notch یا English File استفاده کنید.

      Reply
  4. 4

    Mohammad

    سلام استاد من دارم یه زبانی غیر از انگلیسی یاد میگیرم ولی متاسفانه زبانش خیلی از کلمات بصورت مشتق از ریشه اسمی یا فعلی هستند یعنی بطور خلاصه بگم که هر کلمه ای که میشنوی باید درموردش فکر کنی که از چی ساخته شده و چی بوده درمورد لیسنینگ مشکل دارم توصیه ای دارید برام؟

    و راستش یجای دیگه خوندم که این که” وقتی ذهنتان جمله را از فارسی به انگلیسی ترجمه میکند شما هرگز نخواهید توانست روان صحبت کنید” اونجا گفته بود به مرور خودش برطرف میشه.

    اسم زبانو نمیگم که بعضی از دوستان با کمترین اطلاع از زبان اظهار نظر نکنند. ممنون

    Reply
    1. 4.1

      سجاد قائمی نژاد

      اگر سعی کنید وقتی دارید لغت ها و ساختار ها رو در جمله هایی که توصیف کننده موقعیت های واقعی هستن یاد بگیرید، خیلی راحت تر می تونید از شر ترجمه کردن از زبان مادری خلاص بشید و به زبان دومتون فکر کنید و حرف بزنید.

      Reply
  5. 5

    احمدرضا

    سلام استاد خسته نباشین بابت مطالب مفیدی ک تو سایت میزارین.اگه شما نبودین افرادی عین من که امکانات اموزشی مناسبی ندارن ب مشکل میخوردن.استاد خواستم کمکم کنین.بنده با کلی تلاش دو رقمی کنکور ۹۷ شدم اما زبانم خیلی ضعیف بود و ۴۰ زدم.البته زبان دبیرستان رو روی کاغذ فولم اما در عمل ضعیفم چون کلاس نرفتم به هیچ عنوان.بنده باید طی این جهارسال کارشناسیم به زبان تسلط کامل پیدا کنم.برای مقاله دادن و کارهای علمی ضروریه .هزینه کلاس رفتن ندارم.از همین یه ماه پیش به خودم قول دادم روزی دو ساعت زبان بخونم و برای این کار از کتاب english american file1 استفاده کردم.خداروشکر روز به روز انگیزم برای یادگیری بیشتر میشع.خیلیا میگن که کارم بی فایدس ولی تلاشمو میکنم میخواستم ببینم بعد اتمام جلد اول این کتاب سراغ جلد دوم و بعد سوم و… برم یا نه روش دیگری در پیش بگیرم لطفا یکم راهنماییم کنین با تشکر مرسی.

    Reply
    1. 5.1

      سجاد قائمی نژاد

      سلام احمدرضا عزیز،
      بهت تبریک می گم. حتما تشویقت می کنم که ادامه بدی. بخش هایی هست که شما بدون نیاز به کلاس می تونی خودت مطالعه کنی ولی بخش هایی هست که در نهایت باید براشون کلاس بری. بخش هایی مثل دامنه لغات و لیسنینگ و گرامر رو می تونی خودت با تلاش بهبود بدی. اما برای بخش های اسپیکینگ و رایتینگ بهتره بعدا با کسی کار کنی.
      اینکه چه کتاب هایی رو مطالعه کنی بستگی داره به نتیجه ای که در نهایت می خوای بگیری. اگر صرفا می خوای زبانت رو بهبود بدی می تونی با همون کتاب ها ادامه بدی. البته توصیه می کنم در کنارش از کتاب های زیر استفاده کن:
      ۱- oxford Word Skills
      ۲- Essential Words for TOEFL, 7th edition
      ۳- Tactics for Listening

      این کتاب ها رو می تونی در کنار کتاب های American English File بخونی.

      Reply

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق این سایت متعلق به سجاد قائمی نژاد می‌باشد. کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب ای اس ال ایران تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است. TOEFL(®) and GRE (®) are registered trademarks of ETS. This website is not endorsed or approved by ETS.